donderdag 30 maart 2017

Ideaal weer voor bootjes, maar wat mag nog?

Met temperaturen van rond de twintig graden lijkt het een ideale dag om te gaan varen. Daarom nog even de belangrijkste (nieuwe) regels op een rijtje.

Misschien de belangrijkste regel; je mag minder hard. Alleen op de grote waterwegen, zoals het IJ, is de oude snelheid van 7,5 kilometer nog toegestaan. Maar let ook op je motor, een tweetakt is vanaf dit jaar verboden. Waar extra streng op gelet wordt is luide muziek. Daar kun je een stevige boete voor krijgen. En als je van plan was om met een vaartuig met een ludieke vorm, zoals een donut, te gaan varen: Doe dat niet. Het mag niet, en het is lelijk.

Nieuw
1. De maximum vaarsnelheid is verlaagd per 1-1-2017 van 7,5 km/u naar 6 km/u. Alleen op doorgaande vaarwegen zoals het IJ, de Amstelroute en de Kostverlorenvaartroute is de maximum snelheid 7,5 km/u.
2.  Een 2-takt buitenboordmotor, die niet voldoet aan de Europese norm 2003/44/EC, is verboden sinds 1-1-2017.
3. Dit vaarseizoen geldt er eenrichtingsverkeer over de volle lengte van de Prinsengracht (3,2 km). De vaarrichting is vanaf het IJ richting de Amstel. Ook geldt er een verbod om de Grimburgwal op te varen vanaf de Oudezijds Voorburgwal.
4. Rondvaartboten moeten bij een nieuwe vergunningaanvraag of bij verbouwingen aan nieuw vastgesteld welstandsbeleid voldoen. De welstandscriteria volgen de zes algemene criteria van Amsterdams welstandsbeleid voor gebouwen en woonboten. Scheepsvormen als donuts, badkuipen, klompen, andere gekke vormen of de bierwaterfiets zijn verboden.

Ook belangrijk
1. Versterkt geluid op een open boot is altijd verboden. Boetebedrag: 140 euro voor een particulier. Voor een bedrijf is dat 700 euro.
2. Het is niet toegestaan om met meer dan 0,5 promille alcohol een boot te besturen.
3. Het is verplicht met goede verlichting te varen tijdens de schemering of in het donker.
4. Pleziervaartbootjes moeten, om aan te meren in Amsterdam, voorzien zijn van een duidelijk zichtbaar Binnenhavengeld (BHG)-vignet.
5. Voor boten met een elektrische motor kan een speciaal milieuvignet aangevraagd worden. Het binnenhavengeldtarief voor een milieuvignet ligt rond de 70 procent lager dan het normale tarief.
6. Het is verboden om aan te meren op zo’n manier dat anderen er last van hebben. Het mag ook niet onder bruggen.
7. Amsterdam past sinds vorig jaar het ‘three strikes out’ principe toe. Dit houdt in dat reders met een exploitatievergunning die de regels overtreden, na drie waarschuwingen hun vergunning kunnen kwijtraken. Het gaat dan om overtredingen van de rondvaartboten op het gebied van geluidsoverlast, te snel varen en veiligheid.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2ob2hg4
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten